Du har helt sikkert gjort et eller flere Google søk den siste uken, men vet du egentlig hvordan søkemotorer fungerer? Her kan du lese litt om nettopp dette og finne ut hvordan et Google søk egentlig fungerer.
Du har helt sikkert gjort et eller flere Google søk den siste uken – enten om du er på utkikk etter informasjon, nyhetssaker eller om du skal kjøpe et nytt produkt.
Men vet du egentlig hvordan et Google søk fungerer? Kanskje du har hørt at man får opp organiske og betalte annonser når du bruker en digital søkemotor som Google eller Bing, men kanskje ikke helt har forstått hva det betyr? Derfor tenkte jeg å fortelle litt om resultatene du får opp i et Google-søk og hva som faktisk skjer.
Når du gjennomfører et søk i Google er det i hovedsak tre ulike resultater du kan få opp.
Google Min Bedrift. Dette er resultatet som dukker opp til høyre på desktop eller litt lenger ned på mobil. Her får du opp åpningstider og lokasjon på bedriften du søker etter på et kart.
Organiske treff. Dette er resultater som er basert på relevans mellom det du søker på og hvorvidt Google tror du vil finne det du leter etter. Dvs. det øverste treffet som ikke står «ad» på, er den siden Google tror du mest sannsynlig finner det du ønsker.
Betalte annonser. Disse er merket som «annonse» eller «ad». Dette er annonser hvor en bedrift betaler for utvalgte søkeord for å få inn riktige personer til sin nettside/nettbutikk. (Google shopping, som vi ikke nevner i denne artikkelen, er også en form for betalt annonse).
Videre skal jeg gå litt i dybden på disse tre variantene.
Google Min Bedrift (Google My Business) er en plattform der alle bedrifter kan legge inn sin bedriftsinformasjon, lokasjon, telefonnummer og mye mer. For å hevde en lokasjon på Google kartet er man derimot avhengig av å bevise for Google at man faktisk eier / holder til på ønsket lokasjon. Dette gjøres ved at Google sender et brev til ønsket lokasjon med en kode som man må skrive inn i Google min bedrift kontoen du har opprettet. Når du har hevdet en lokasjon kan du fritt legge inn nødvendig bedriftsinformasjon og benytte lokasjonen til å trekke fysiske besøk til din butikk eller dine lokaler.
Organiske treff på Google og andre søkemotorer kalles ofte «gratis trafikk», da dette er de plasseringene i en søkemotor hvor man ikke betaler for plassering eller klikk. Likevel blir det litt feil å se på dette som «gratis trafikk», da det krever strukturert og langsiktig arbeid for å opparbeide seg god organisk score og komme høyt opp med organisk plassering på Google, Bing etc. Dette kalles ofte for SEO arbeid. SEO står for Search Engine Optimization. Det som avgjør hvor man blir plassert organisk avhenger av en rekke algoritmer, hvor det er en bot som crawler alle sider og gir en vurdering ut ifra dette. Vi i EasyWeb Norge jobber ikke med SEO arbeid, men vi kan likevel komme med noen nybegynnertips for optimalisering mot organisk trafikk:
Google Ads er verktøyet som brukes for å få betalte annonser i Google. Prinsippene for søkeordsannonsering er stort sett ganske like på alle de største søkemotorene (Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Kvasir etc.). Her er det bedrifter som betaler for utvalgte søkeord de ønsker å annonsere for.
Hver gang du skriver inn noe på Google og trykker «søk», så skjer det en live budauksjon mellom alle aktører som betaler for dette søkeordet. Dette skjer på brøkdelen av et sekund, og det er da flere faktorer som påvirker rekkefølgen på annonsene.
Dersom du jobber i en bedrift som har annonser på Google har du kanskje gjort noen testsøk, men får ikke opp din bedrift. Du begynner kanskje å lure dersom du bruker et søkeord som du vet dere betaler for, men dere kommer ikke opp øverst. Man kan kanskje bli usikker om markedsføringsbyrået eller -avdelingen gjør jobben sin. Siden alle Google søk og resultater er unike, kan man dessverre ikke ta konklusjoner på annonsering basert på testsøk. Derfor er det veldig greit å vite litt mer om hvordan søkemotoren til Google fungerer.
Betalt plassering på Google avhenger i hovedsak av tre ulike elementer:
Som konsulent innenfor digital markedsføring har jeg erfaring med at det kan være utfordrende å forstå hvordan Google annonsering fungerer. Jeg får fra tid til annen spørsmål om «hvorfor får jeg ikke opp annonse for bedriften min? Vi skal jo være synlig på dette ordet».
Så, mitt budskap her er både komplekst og enkelt:
Eksempel på at Google søk er unike. Her har jeg gjort det samme søket på samme tidspunkt, men fra tre ulike nettlesere. Her ser vi at det er ulik rekkefølge på annonser på det samme søket, og på et av søkene kommer det til og med ingen betalte annonser opp:
Safari:
Chrome:
Firefox:
Nå har du kanskje litt dypere forståelse for hvordan et Google søk fungerer. Det er mange ulike elementer som avgjør om din bedrift kommer opp med en betalt annonse når du søker. Hvis det er èn ting du skal ta med deg etter å ha lest artikkelen, så er det at et hvert søk og tilhørende resultat er unikt basert på dine cookies og informasjon der og da.