Vipps har over 3 millioner brukere i Norge. Å «Vippse» noen har blitt en naturlig del av vokabularet og også en helt naturlig måte å gjøre opp innad i vennegjenger og familier.
Nå satser Vipps for fullt på netthandel – og vi i EasyWeb Norge følger spent med på utviklingen.
Vi har tidligere skrevet om Klarna Checkout og anbefalt dette som markedets beste betalingsløsning for netthandel. Vi mener fortsatt at dette er et meget godt alternativ, og i mange tilfeller det beste valget. Bransjen for betalingsløsninger er derimot i en voldsom utvikling – og nye alternativer med enkle og spennende løsninger dukker stadig opp. De mest interessante av «nykommerne» den siste tiden er etter vår mening Vipps og Apple pay som begge satser hardt på det norske markedet.
Dette innlegget skal handle om Vipps – og noen av mulighetene og fordelene man får med denne betalingsløsningen.
Når det kommer til valg av betalingsløsning er vi i EasyWeb Norge helt pragmatiske til hva våre kunder velger. Det viktigste for oss er at betalingsløsningen(e) de velger er den beste for dem – altså de(n) som på best mulig måte tilrettelegger for at flest mulig av de som besøker nettbutikken velger å kjøpe noe.
Hva som er beste valg for deg og din nettbutikk avhenger av mange faktorer, for eksempel hvem kundene dine er (privat / bedrift, ung / gammel etc.) og varene du selger (prisen på disse).
I noen tilfeller vil det være klare fordeler med å velge en betalingsløsning over en annen, mens det i andre tilfeller kan være smart å si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!
I noen tilfeller vil en kombinasjon av betalingsløsninger, for eksempel Klarna Checkout og Vipps, være et ideelt valg som gir det «det beste fra begge verdener».
Enten du skal starte ny nettbutikk eller ønsker å se på alternativer til en eksisterende bistår vi gjerne med rådgivning når det kommer til dette (avgjørende) valget.
Basert på vår erfaring med Vipps som betalingsløsning så langt – og noe som også støttes fra rapporter Vipps selv har utarbeidet på området er at Vipps først og fremst foretrekkes på «mindre beløp». Dette er typisk beløp under 1000,-. Enda flere velger å benytte Vipps på ordre under 500,-.
Det kan være flere årsaker til at Vipps foretrekkes først og fremst på «lavere ordreverdier», eksempelvis at Vipps typisk er sterkere i yngre segmenter hvor kjøpekraften (og dermed handlekurven) er mindre, eller at folk opplever kort / faktura / delbetaling etc. som tryggere på store kjøp. Det er heller ikke unaturlig å tenke at Vipps, med sin historie som «vennebetaling» først og fremst er tenkt på som en betalingsløsning for (relativt) små summer. Det er dog fullt mulig at dette vil endre seg i tiden som kommer.
Vipps er et merkenavn som har skaffet seg en veldig sterk posisjon hos kunder i alle aldre i Norge. Vår erfaring viser at det kan ha en positiv effekt å tilby Vipps som et betalingsalternativ i din nettbutikk, selvom kundene når alt kommer til alt foretrekker å betale med ett annet alternativ.
Altså kan du som nettbutikk-kunde dra nytte av «brandet» Vipps – og på den måten få flere ordre enn du har hatt tidligere. Dette underbygges også av rapporter fra Vipps hvor man har sett en positiv utvikling i det totale antallet ordre i en nettbutikk etter at Vipps ble satt opp som et betalingsalternativ.
Vipps «hurtigkasse», som er Vipps-produktet vi anbefaler for bruk i nettbutikk, byr på flere spennende muligheter som vi til nå ikke har sett i produksjon hos de største konkurrentene.
En av de store fordelene med Vipps-betaling er at man kan legge kjøpsknappen på alle eller utvalgte produkter i nettbutikken. Dersom kunden vet akkurat hva den skal ha kan man kjøpe direkte, uten å måtte gå via «handlekurv» eller checkout: kun ved å klikke på «Kjøp nå med VIPPS».
Bildet under er hentet fra vår kunde iPet.no hvor vi har implementert Vipps som et supplement til Klarna Checkout:
Å legge kjøpsknapp fra Vipps allerede på produkt singel er noe blant annet også Elkjøp har hatt suksess med siden de som blant de første i landet lanserte Vipps i sin nettbutikk.
For de av dere som driver med markedsføring via e-post kan man også bruke denne knappen rett i nyhetsbrevet. Ved klikk på knappen åpner man Vipps, legger inn sitt telefonnummer og fullfører betalingen i Vipps-appen sin. I Vipps ligger allerede kortinformasjon lagret, kunden velger fraktmetode (som hentes fra nettbutikken din) og handler – alt kun med 3 trykk. Altså kan kunder kjøpe dine produkter rett fra nyhetsbrevet – uten å faktisk besøke nettbutikken din!
Dersom du allerede har ett annet betalingsalternativ, for eksempel Klarna, vil dette kunne la seg kombinere ved at man i handlekurven velger å betale med enten Klarna eller Vipps:
Skjermbildet over er hentet fra vår kunde XLmann.no som har implementert Vipps som en av flere betalnigsmetoder.
Dersom du er interessert i å lære mer om muligheten for Vipps og hva som skal til for å komme i gang kan du lese mer om dette her – eller kontakte oss.