Vi er på stadig jakt etter ting som gjør handleopplevelsen enklere for kundene. Ett eksempel på dette at flere betalingsløsninger nå har åpnet for å legge frakt som en del av betalingen.
Vi liker dette da det fører til færre valg for kunden; og at alt oppleves mer sømløst og integrert.
I denne artikkelen får du noen eksempler på hvordan frakt kan håndteres i både Klarna Chekcout og Vipps og litt om hvilke fordeler vi tenker at dette fører med seg.
For mange nettbutikker er det nødvendig å differensiere på fraktpris og frakt-tilbud basert på hvor i landet kundene befinner seg. Den vanligste måten å løse dette på er ved å bruke postnummeret kunden oppgir til å plassere kunden.
Vår kunde Hageglede tilbyr for eksempel hjemlevering og «sammedagslevering» til postnummer som støtter dette, de har også pickup-point på Lier noe som ikke nødvendigvis er like praktisk alle steder i vårt langstrakte land. For å løse dette har vi tillegg valgt å legge frakt-valget i Klarna Checkout, noe som gjør at vi får en veldig ryddig handlekurv med få forstyrrelser:
Først i checkout, hvor kunde enten taster inn eller allerede har sitt postnummer lagret kommer fraktvalgene. Altså slipper de å taste inn en ekstra gang for å «beregne frakt».
Klarna, som sitter på masse data, gjør i tillegg en vurdering (basert på tidligere valg og handlemønster) på hvilket frakt-alternativ som passer deg best (altså hva de mener du vil velge).
Basert på mitt postnummer får jeg 3 valg: «Postpakke» (vanlig levering), «Hjemlevering» og «Pickup-point». De to sistnevnte er kun tilgjengelig i deler av landet:
Også for Vipps Hurtigkasse er det mulig å flytte fraktvalget ut av handlekurven slik at kunde kan fokusere på handling først – deretter frakt og betaling. Under ser dere hvordan Vipps henter relevante fraktalternativer for ulike postnummer basert på nettbutikkens fraktmatrise:
Netthandelsbransjen er i utvikling – og det dukker stadig opp nye funksjoner og eller måter å løse ting på som gjør at du som nettbutikk-eier kan få enda større verdi fra din nettbutikk.
Kontakt oss gjerne for en uforpliktende web-prat!