Easyweb AS X
Skrevet av:
Gaute Terland
Anslått lesetid:
ca. 2 minutter

Reduser friksjon med fraktvalg som en del av betalingsløsningen

Vi er på stadig jakt etter ting som gjør handleopplevelsen enklere for kundene. Ett eksempel på dette at flere betalingsløsninger nå har åpnet for å legge frakt som en del av betalingen.

Vi liker dette da det fører til færre valg for kunden; og at alt oppleves mer sømløst og integrert.

I denne artikkelen får du noen eksempler på hvordan frakt kan håndteres i både Klarna Chekcout og Vipps og litt om hvilke fordeler vi tenker at dette fører med seg.

Enkel håndtering av «sonebasert» frakt

For mange nettbutikker er det nødvendig å differensiere på fraktpris og frakt-tilbud basert på hvor i landet kundene befinner seg. Den vanligste måten å løse dette på er ved å bruke postnummeret kunden oppgir til å plassere kunden.

Vår kunde Hageglede tilbyr for eksempel hjemlevering og «sammedagslevering» til postnummer som støtter dette, de har også pickup-point på Lier noe som ikke nødvendigvis er like praktisk alle steder i vårt langstrakte land. For å løse dette har vi tillegg valgt å legge frakt-valget i Klarna Checkout, noe som gjør at vi får en veldig ryddig handlekurv med få forstyrrelser:

Handlekurv uten fraktvalg – fokus på det viktigste først.

Valgene kommer i checkout

Først i checkout, hvor kunde enten taster inn eller allerede har sitt postnummer lagret kommer fraktvalgene. Altså slipper de å taste inn en ekstra gang for å «beregne frakt».

Klarna, som sitter på masse data, gjør i tillegg en vurdering (basert på tidligere valg og handlemønster) på hvilket frakt-alternativ som passer deg best (altså hva de mener du vil velge).

Basert på mitt postnummer får jeg 3 valg: «Postpakke» (vanlig levering), «Hjemlevering» og «Pickup-point». De to sistnevnte er kun tilgjengelig i deler av landet:

Klarna Checkout med fraktalternativer basert på kundens postnummer.

Flere betalingsformidlere har muligheten

Også for Vipps Hurtigkasse er det mulig å flytte fraktvalget ut av handlekurven slik at kunde kan fokusere på handling først – deretter frakt og betaling. Under ser dere hvordan Vipps henter relevante fraktalternativer for ulike postnummer basert på nettbutikkens fraktmatrise:

Vipps presenterer relevante fraktalternativer for valgt leveringsadresse basert på nettbutikkens fraktmatrise.

Netthandelsbransjen er i utvikling – og det dukker stadig opp nye funksjoner og eller måter å løse ting på som gjør at du som nettbutikk-eier kan få enda større verdi fra din nettbutikk.

Kontakt oss gjerne for en uforpliktende web-prat!