I løpet av de siste ukene har det skjedd forandringer i norsk netthandel. Vi har hentet data fra to av våre betalingspartnere, Klarna og Vipps. Tallene taler for seg – sørg for at kundene kan handle produktene dine på nett. Digital markedsføring er også avgjørende for å få salget.
Under finner du utviklingstrekk i netthandelen etter nedstengningen av Norge 12. mars 2020. Tallene er hentet fra Klarna og Vipps.
Kraftig skifte i netthandel mellom Nord og Sør-Norge. Nordmenn som bor i sør handler langt mer enn gjennomsnittet, mens i nord handler de mindre. Tidligere har det vært omvendt.
I hovedstaden, Oslo har gjennomsnittlig netthandel pr person økt med hele 16% etter 12. mars.
Langt større andel av netthandelen er gjennomført midt på dagen, og redusert på kvelden. Spesielt mellom klokken 10 og 15 er det gjennomført flere kjøp enn vanlig.
De fleste kategorier har økt. Kategorier som har økt mer enn andre er barneprodukter, smykker og annet tilbehør, mat & drikke, underholdning og erotiske artikler.
Fra våre egne nettbutikker:
Omsetning før og etter 12. mars via betalingsmetoden Vipps i vår egen nettbutikk portefølje (ca. 30 nettbutikker).
Omsetning før og etter 12. mars via betalingsmetoden Klarna i vår egen netthandels portefølge (ca. 45 nettbutikker)Antall transaksjoner: