Crema ønsket en mer levende nettbutikk og en samarbeidspartner gjennom et web- og markedsføringsbyrå. Mette forteller hvorfor valget falt på Easyweb og hva som har gjort at samarbeidet med Easyweb har pågått i nærmere 10 år.
Året var 2015, Crema Kaffebrenneri opplevde en endring i markedet og så behovet for å ha en bedre tilstedeværelse digitalt. Crema ønsket en mer levende nettbutikk og en samarbeidspartner gjennom et web- og markedsføringsbyrå. Mette forteller hvorfor valget falt på Easyweb og hva som har gjort at samarbeidet med Easyweb har pågått i nærmere 10 år.
Crema Kaffebrenneri driver med produksjon av kaffe, te og søtsaker. Crema startet i 1986 og har produsert spesialkaffe for forhandlerledd helt siden da. I senere tid har Crema fått flere henvendelser fra privatpersoner som ønsker denne spesialkaffen i eget hjem. Derfor tilbyr Crema også kaffe til privatpersoner på LilleCrema.no.
Mette er daglig leder i Crema og 01.mar 2020 ble hun den nye eieren av selskapet. Mette har som daglig leder en potet-rolle i selskapet, hun jobber der hun trengs og har en finger med i alt.
Lær mer om Crema Kaffebrenneri ved å klikke på lenken.
I dag sitter Easyweb med all markedsføring for Crema og deres nettsider. Målet er å øke den totale omsetningen i nettbutikken fra måned til måned og år til år. Dette oppnår vi gjennom løpende annonsering i Facebook/Instagram og Google. I 2020 ser vi ny rekord i total omsetning fra nettbutikken og nye forhandlere strømmer inn.
I løsningen til Crema ønsker vi å fokusere på å trekke inn nye forhandlere, men også å informere eksisterende kunder om nye varer og å etterfylle spesialkaffe, te og søtsaker. Vi kjører gjennomsnittlig 35 kontinuerlige annonser i Facebook og Instagram med forskjellige ordlyder, tekstkombinasjoner, bilder og lenker. Vi vurderer hele tiden hvilke annonser som blir mottatt av Cremas nye og eksisterende kunder. Denne kontinuerlige prosessen har bidratt til å skape en god flyt i annonseringen.
For bortimot 10 år siden oppdaget Crema at konkurransen på markedet økte samtidig som de så en endring i produktbehovet. Tidligere solgte de alt fra kaffe, te og søtsaker i bulk, men etter nye retningslinjer rundt merking av produkter, endret behovet seg hos forhandlerne til å få produktene i ferdige forbrukerpakninger. De brukte mye ressurser på kataloger, dette ville de bort i fra. Dette var tre bidragsytere til at vi måtte se på nye løsninger til hvordan de kunne forbedre og fornye seg. Derfor bestemte de seg for å friske opp nettsiden og nettbutikken.
Vi hadde et samarbeid med Berg Allum der vi skulle kartlegge ny strategi, kunder og konkurrenter. I et av disse møtene ble vi anbefalt Easyweb AS. Dermed tok vi kontakt med Anders i Easyweb og la til rette for felles møter med både Berg Allum og Easyweb. Vi la en felles strategi for fremtiden. Sier Mette.
Prosessen var veldig enkel. Jeg hadde noen tanker om hvordan jeg ønsket det skulle være; Anders kom opp med alle løsningene jeg hadde tenkt i hodet. Enklere kunne det ikke bli. Anders var veldig på ballen og var genuint interessert i hvordan vi kunne gå fra gamle løsninger til ny nettbasert strategi. Anders så hele tiden etter hva som kunne skape merverdi og våre behov var til enhver tid i fokus, forteller Mette.
Hun forteller videre – Anders var veldig tett på hele prosessen. Vi hadde god dialog og mange møter. Han virket genuint interessert i Crema og så etter merverdi og hva man kunne skape. Veldig god oppfølging fra Easyweb sin side.
Prosessen var veldig enkel. Jeg hadde noen tanker om hvordan jeg ønsket det skulle være; Anders kom opp med alle løsningene jeg hadde tenkt i hodet. Enklere kunne det ikke bli.
Easyweb er ikke bare et webbyrå, men også et markedsføringsbyrå med fokus på resultatbasert markedsføring eller performance markedsføring, som det også heter. Vi ønsker å kunne tilby våre kunder et bredt spekter av digitale løsninger, herunder webutvikling og markedsføring. For å lykkes på nett trengs mer enn bare en god nettside, performance markedsføring sikrer god synergi i flere digitale kanaler.
Mette sier – Det var et naturlig valg å velge Easyweb som markedsføringsbyrå da vi også brukte dere som webbyrå til å utvikle nettbutikken. Det er alltid deilig å samle all kommunikasjon til et og samme byrå. Ettersom vi hadde såpass god kontakt med Anders i Easyweb var det et enkelt valg å velge dere som markedsføringsbyrå i tillegg.
Det var et naturlig valg å velge Easyweb som markedsføringsbyrå da vi også brukte dere som webbyrå til å utvikle nettbutikken.
Vi opplevde at flere konkurrenter strømmet inn i markedet og vi måtte gjøre oss synlig, samtidig som vi ønsket å skille oss litt fra konkurrentene. Vi har vært ganske anonyme en god stund, dette ønsket vi å utbedre gjennom et markedsføringsbyrå. Etter etableringen med gjengen i performance markedsføring hos Easyweb satt vi opp både Facebook/Instagram- og Google-annonsering, informerer hun.
Vi har vært ganske anonyme en god stund, dette ønsket vi å utbedre gjennom et markedsføringsbyrå.
Videre forteller Mette – Easyweb har skreddersydd kundereisen slik at begge disse plattformene snakker godt sammen. Både mot eksisterende kunder, og mot potensielt nye kunder over hele landet. Performance markedsføringsavdelingen i Easyweb har satt opp en tydelig strategi for annonseringen. Vi merker at den kontinuerlige optimaliseringen av våre annonser gir positive resultater.
Vi merker at den kontinuerlige optimaliseringen av våre annonser gir positive resultater.
Utover den positive utviklingen ser vi at annonseringen som går direkte mot å bygge nye forhandlerledd gir gode resultater. Vi jobber hele tiden hardt mot eksisterende kunder og opplever at nye forhandlere ønsker å bruke oss mange år i fremtiden. Derfor er nettopp denne digitale markedsføringen helt avgjørende for oss, sier hun.
Hun legger så til, tidligere hadde vi selgere som jobbet fast med kalde telefonsalg og reiste rundt i landet for å finne nye forhandlere. Dette var en ressurskrevende og svært dyr prosess. Nå jobber vi for det meste med de nye forhandlerne som kontakter oss. Vi reiser fremdeles rundt til våre nye og eksisterende kunder for å slå av en prat og diskutere veien videre, men langt mindre enn tidligere, sier hun med en lettet stemme.
Vi har sett en positiv økning i både omsetning og antall nye forhandlere siden 2015. Kombinasjonen av markedsføringsbyrå og nye nettsider har helt klart vært viktige brikker i dette puslespillet. Fra jeg begynte i Crema til i dag, ser vi en dobling i total omsetning, sier hun med et glimt i øyet.
Fra da jeg begynte i Crema til i dag, ser vi en dobling i total omsetning
Jeg opplever Easyweb som et veldig tilgjengelig og pålitelig markedsføringsbyrå og webbyrå. Det er alltid hyggelig å snakke med dere og jeg føler dere har genuin interesse for Crema og alltid setter oss i fokus. Jeg synes dere er løsningsorienterte, og dette er noe av det jeg setter veldig stor pris på når jeg ser etter samarbeidspartnere. Samtidig som jeg får hjelp uansett når jeg måtte trenge det, sier hun med et smil om munnen.
Det er alltid hyggelig å snakke med dere og jeg føler dere har genuin interesse for Crema og alltid setter oss i fokus.
Easyweb er alltid tilgjengelige. Selv om jeg ringer lørdag kveld får jeg hjelp av Easyweb, ler hun litt. Jeg har absolutt tillit til dere og føler dere kommer med smarte, kreative løsninger og tilbakemeldinger på forbedringspotensiale, avslutter hun.
Etter et møte i slutten av 2020 besluttet Crema og Easyweb å oppgradere nettbutikken. Crema lanserte ny nettbutikk i mai 2021. Se noen bilder av den nye nettbutikken under.
Avsluttningsvis kan vi konkludere med at samarbeidet mellom Crema og Easyweb har vært fantastisk i snart 10 år. Vi i Easyweb er stolt leverandør av nettsiden og den digitale markedsføringen til Crema. Vi gleder oss til flere nye smakfulle og oppkvikkende år.
Les den spennende historien til Easyweb her!