Easyweb AS X
Skrevet av:
Lasse Haraldsen
Anslått lesetid:
ca. 3 minutter

Er du klar for nettbutikkenes høytid?

I forrige uke reiste vi inn til Oslo for å delta på Google sitt “Retail Seasonal Academy”. Dette var en fagdag med fokus på netthandelens viktigste årstid, nemlig Black Friday og julehandelen. Er du klar?

I septemer reiste vi til Oslo for å delta på Google sitt “Retail Seasonal Academy”. Dette var en fagdag med fokus på netthandelens viktigste årstid, nemlig Black Friday og julehandelen. Det er ingen hemmelighet at klassiske nettbutikker i høy grad er avhengig av gode salgstall i siste kvartal av året.

I den forbindelse har vi samlet de viktigste tingene du som driver nettbutikk må tenke på nå som “høytidene” nærmer seg.

Først litt fakta fra Google:

  • Under de fire dagene fra Black Friday til Cyber Monday ble det i 2018 gjort søk på google av totalt 3 millioner nordmenn. Det vil si at over 55% av den norske befolkningen bruker Google i disse salgsdagene.
  • De mest populære kategoriene på google under Black Week i 2018 var Leker, Klær og Sportsutstyr. Det vil si at disse opplever enorm etterspørsel, men også konkurranse. Det er viktig å være til stedet for å ta en del av kaka.
  • Under Black Week og ukene inn mot jul var det i 2018 50% mer trafikk på google enn i en “vanlig uke”. Noe som understreker viktigheten av å være synlig på søk i disse periodene, men kanskje enda viktigere er det å bygge brand og kjennskap i ukene før.
  • 40% av Black Friday salget skjer i fysisk butikk. Det vil si at alle dere som driver fysisk butikk og nettbutikk er avhengig av å tenke omnikanal. Ikke bare er det viktig med digital synlighet og bygging av merkevare, men det er også viktig å ha på plass hvordan dere skal måle digitale aktiviteters påvirkning på offline salg.
  • Ca 50% av offline salg er påvirket av digital atferd. Gir dere de digitale platene nok av æren for salg i fysisk butikk, eller tar dere for gitt at fysisk salg hadde kommet uavhengig av digital synlighet?

Er forventningene satt?

Hvilke forventninger har dere satt for deres nettbutikk og fysiske butikk de neste månedene? Dette er stedet å begynne og forventningene inn i fjerde kvartal vil i høyeste grad påvirke hvilke tiltak som må gjøres og størrelse på annonsebudsjetter. En tommelfingerregel vi bruker hos EasyWeb Norge er at man burde se for seg et annonsebudsjett som ligger rundt 10-13% av ønsket omsetning. Men, ingen regel uten unntak, og kanskje spesielt ikke i siste kvartal av året. Her er det ekstremt mange om beinet, noe som ofte øker prisene på digitale annonser (dette gjelder både via google, facebook, direkte med nettsider og programmatisk).

Har du gjort nødvendige forberedelser?

Dersom forventningene er knyttet til omsetning vil det være aktuelt å tenke på dette også i månedene inn mot jul. En god strategi vil være å bygge merkevarekjennskap via display eller video annonser i september-okober. Dette kan hjelpe din nettbutikk å være top-of-mind når kunden endelig skal handle inn før jul. Noen tips fra oss på plan for siste del av året kommer her:

En annen ting som er veldig viktig å ha klart før trafikken begynner å øke er sporing. Som et markedsføringsbyrå som setter performance i sentrum er vi ekstremt opptatt av at vi får satt opp riktig sporing som både vi og kunde kan være selvsikre på at stemmer. Med riktig datagrunnlag er man rustet til å ta langt bedre avgjørelser enn uten.

Er det noe som må testes?

Du har kanskje planer om å gjøre et spesielt stunt på Black Friday? Om det er videoannonser, nyhetsbrev eller rabattkoder er det ekstremt viktig å teste dette på forhånd. Kanskje det er viktig å teste at de formatene dere skal bruke fungerer og ser ut som de skal når de er live på aktuelle plattformer? Fungerer rabattkode-funksjonen som de skal? Og ikke minst, tåler nettbutikken en mangedobling av trafikk?

Noen har kanskje planer om å doble eller tredoble annonsebudsjettet i disse periodene, da er det ekstremt viktig at nettsider og systemer tåler den økte belastningen. Derfor er det viktig å bruke september og oktober godt til å teste løsninger før trykket øker.

Satser dere det som er nødvendig?

Èn ting er å sette gode mål og være godt forberedt teknisk, en helt annen er å satse riktig. Med en god strategi og god planlegging har man alle forutsetninger for å lykkes, men da konkurransen er langt tøffere i november og desember er det også viktig å være forberedt på at man må betale litt mer for å nå de målene man har satt seg.

Fortsatt usikker?

Er du fortsatt usikker på om din bedrift er klar for fjerde kvartal? Hos EasyWeb Norge har vi et sterkt fokus på å hjelpe våre kunder å nå sine mål. Vi hjelper deg gjerne å lykkes med din digitale strategi. Hvis ikke er det bare for oss å ønske deg lykke til med siste innspurten av 2019!