Dersom du administrerer en Facebook-side har du sikkert sett knappen som spør om du vil fremme et innlegg på Facebook.
Her kan du med enkelhet annonsere mot:
Dersom du ser deg fornøyd med overnevnte segmenteringsmuligheter kan du på 1-2-3 komme i gang og målrette annonsene dine mot publikummet ditt.
Det finnes riktignok et par verktøy som kan ta annonseringen din til nye høyder med sylskarp nøyaktighet i målretting av annonsene dine og detaljert analyse av hvordan publikummet ditt agerer på annonsene dine.
Med Facebook Annonseadministrasjon har du samme muligheter som når du fremmer innlegg, i tillegg til mye mye mer. Under er noen eksempler:
Dette er bare noen utvalgte eksempler. Alle disse kan brukes for målretting eller ekskludering i kombinasjon.
Dersom du driver en leketøysbutikk på nett kan du med enkelhet målrette mot småbarnsforeldre i en bestemt alder.
Du kan også lage en annonse mot nyskilte kvinner i alderen 28-30 med småbarn i alderen 1-2 år som nylig har flyttet til Sandefjord og bor i en radius på 2 kilometer fra Park Hotel med en mastergrad, jobber i helsesektoren som liker vin og Bollywood-filmer og bruker Android-telefon med chrome som nettleser og er nær venn med kvinner som har bursdag om 0-7 dager. Dersom du ønsker kan du att på til ekskludere de som befinner seg i dette segmentet som har bursdag i februar og/ eller april dersom disse ikke er interessante for deg.
Et søkt, men et reelt eksempel.
Kombinerer du det det med Facebook sin Pixel gir det deg mulighet til å bruke data fra besøkende på nettsiden din for målretting eller ekskludering i kombinasjon med overnevnte eksempler. Facebook kobler brukere på nettstedet ditt opp mot deres respektive Facebook kontoer for:
Dette gir deg blant annet muligheten til å vise produkter som kunder har sett på eller lagt i handlekurven, men ikke kjøpt, eller mot brukere som har besøkt en spesifikk landingsside, men ikke gjennomført en leadsbasert konvertering. Alternativt kan Facebook hjelpe deg med å finne brukere som ligner et utvalg av de som allerede har handlet hos deg, basert på kriteriene nevnt i avsnittet over.
I tillegg kan du med Annonseadministrasjon og Pixel få detaljert analyse av resultatene fra annonsene dine. Her kan du få innsikt i hvilke annonser som har generert flest visninger, klikk, visninger av landingsside og konverteringer på nettstedet ditt. Du kan skille på ulike konverteringer som e-post, telefonklikk, skjemautfylling, nedlastning av pdf, fullføring av kjøpsveiledning, påmelding nyhetsbrev eller kjøp i nettbutikken. Dette gir deg muligheten til å gjøre mer av det som gir deg verdi.
Så ja, du kan annonsere direkte fra Facebook-siden din. Om du bør det, er en helt annen sak.
Nysgjerrig på mer informasjon om hvilke muligheter som finnes vedrørende Facebook Ads eller performance marketing generelt? Ta gjerne kontakt, vi slår gjerne av en prat med deg!