Hva betyr egentlig feilmeldingene du kan motta når kunder f.eks legger nye ordre eller sender inn en forespørsel?
Med hjelp av ekstern mail-server-tjeneste, kartlegger vi hvilke e-poster som blir blokkert – slik at det kan følges opp ved behov.
Når en epost som sendes gir en tilbakemelding om bounce, indikerer dette på at eposten ikke ble levert.
Feilmeldingen: Hard bounce betyr at eposten ble avvist. Grunner til at eposten ble avvist:
Feilmeldingen: Soft bounce betyr at eposten ble levert, men ble ikke mottatt av deres epostserver. Dette kan grunnes til:
Om du opplever bounces på henvendelser og eller ordre, kan det være et tips å benytte en av de andre oppgitte detaljene for å komme i kontakt med kunde (for eksempel telefonnummer).
Dersom kunden har tastet feil e-post kan denne i mange tilfeller korrigeres, eller dere kan bli enige om alternativ løsning over telefon.
Dersom du til stadighet opplever at kundene dine skriver feil e-post kan det være et alternativ å legge til et bekreftelses-felt, altså at kunden må bekrefte e-posten ved å skrive den inn 2 ganger. Merk deg at dette alternativet kan gi en dårligere konvertering da det legges til enda et felt å fylle ut.
Nyhetsbrev
Om det mottas mye meldinger om bounce ved utsendelse av nyhetsbrev vil jeg foreslå følgende:
Lag en bekreftelse sendt per e-post for kundene som melder seg på nyhetsbrevet. Også kalt en «Double opt-in». Ved å sette opp en slik bekreftelse vil du få kunder som ønsker å motta nyhetsbrev og adressene er riktige!