Året er 2011. På en liten studenthybel i Kristiansand jobbes det med en skoleoppgave i et valgfag ved Universitetet i Agder. Det skal lages en nettside for datterselskapet til Komplett.no, Emendo Kapital.
Prosjektresultatet ble brukbart og Emendo ville kjøpe nettsiden. Lysten til å hjelpe flere bedrifter med noen av de samme problemstillingene trigget meg. Det var spennende å touche kombinasjonen av områdene IT, utvikling og business.
Rett etter semesterslutt sendte jeg stiftelsespapirene til Brønnøysundregistrene. Den første fakturaen på kr. 5.000,- ble sendt til Emendo – jeg hadde plutselig min egen bedrift.
Det skulle vise seg at det ikke var så lett å få kunder. Høsten 2011 ble tung. Easyweb fikk få oppdrag, og omsatte for knappe kr. 12.000,- ved årsslutt. Dette var ikke så «enkelt» allikevel.
Jeg bestilte 1000 nøkkelbånd med hjemmesnekra logo fra Kina – ambisjonene var tydeligvis store…… Nøkkelbånd-bestillingen resulterte i et negativt driftsresultat på kr. 7.000,- første driftsår.
2012 ble heller ingen stor omsetningsfest. Ved siden av økonomistudier, studentliv og deltidsjobb i Kredinor jobbet jeg litt med Easyweb. Høsten 2012 flyttet jeg til Bergen for å fullføre mastergrad i Økonomi ved NHH.
Jeg forsøkte å markedsføre og drive salg, men det var ikke lett å få innpass hos bedriftene jeg prøvde meg på. Jeg fikk gjort noen småoppdrag for venner og kjente i løpet av året, og omsetningen endte til slutt på kr. 55.000.. MVA grensen var nådd – første milepæl.
Bunnlinjen viste et positivt driftsresultat på kr. 8.000 – jeg kunne ta ut min første lønning.
I desember kjørte jeg lønn til meg selv – kr. 3.400,- ble utbetalt. Fryktelig dårlig timebetalt gitt alle timene som til nå var lagt ned. Pengene var ikke så viktig – jeg hadde lært meg viktigheten av å ha et godt system, å føre timer, å fakturere, føre regnskap og rapportere til det offentlige.
Masterstudiene krevde en god del og jeg innså at dersom dette skulle lykkes trengte jeg hjelp for å få fart på skuta. Jeg startet en rekrutteringsprosess for å få med et par ambassadører og en utvikler. Jeg var ikke så flink til å kode selv.
Jeg fikk på plass en ung gjeng – en utvikler fra Tana og tre ambassadører med provisjonsbasert lønn. Fra en studenthybel i Bergen hadde vi «salgssamlinger» hver uke. Vi ringte rundt til bedrifter i håp å kunne innkassere nettsidesalg. Vi fokuserte på mobilvennlige nettsider. Timinga var ganske bra – få SMB bedrifter hadde mobilvennlig nettsider i 2013.
Hardt arbeid, struktur i salgsarbeidet og hjelp fra lokalavisen Sandefjords Blad ga etter hvert brukbare resultater. Vi fikk flere nye kunder og hadde etter hvert kø i «produksjonsavdelingen» vår i Finnmark. Alle ansatte var studenter og kunne ikke jobbe fulltid med Easyweb. Det begrenset kapasiteten noe. I tillegg leverte vi prosjekter til en altfor lav pris. Der og da så vi mer verdi av erfaringen og økt kunnskap enn lønnsomhet og prising.
Omsetningen var nå ca kr. 400.000, og måtte betydelig opp dersom noen skulle jobbe fulltid med Easyweb. Jeg hadde snart fullført en 5 åring økonomiutdannelse og studiekameratene begynte å få jobbtilbud. Det var fristende å søke en «ordentlig» jobb med en trygg inntekt for min del også.
Og det endte også med det. Jeg begynte å søke jobber og konkluderte med at Easyweb hadde vært et lærerikt og morsomt prosjekt så langt.
I november 2013 fikk jeg tilbud om jobb i management avdelingen til Bekk Consulting – en «perfekt» jobb for meg. Stillingen innhold både IT, økonomi og strategi – jeg signerte, og var til og med på Bekk sitt julebord i desember.
Erfaringen med Easyweb var en sterk bidragsyter til at jeg fikk jobben. Sånn sett var ikke alle timer brukt på Easyweb forgjeves. Det hadde ikke bidratt så mye til en tom studentlommebok, men det hadde gitt meg jobb i en interessant og flott bedrift. Jeg gledet meg veldig til å starte i Bekk, og flytte til Oslo sommeren 2014.
Foreløpig holdt jeg informasjonen om at jeg hadde signert for Bekk hemmelig. Planen var å avvikle selskapet i løpet av sommeren 2014.
Ved påsketider kom det plutselig en forespørsel om et større og spennende oppdrag. BK Grafisk var en av få bedrifter som svarte oss på en masse e-post vi sendte til ca. 500 bedrifter i Vestfold.
Forespørselen var såpass interessant at jeg bestilte meg en flybillett til Sandefjord for å møte Ingar i BK. Et veldig positivt møte – han hadde flere spennende ideer og prosjekter på gang. I tillegg tilbød han oss å leie kontorer gratis mot å hjelpe BK med sine nettsider.
Hva skulle jeg nå gjøre? Jeg hadde signert for Bekk og Easyweb skulle avvikles i løpet av sommeren. Skulle jeg satse på Easyweb allikevel?
Det var et fryktelig vanskelig valg husker jeg. Jeg ville starte min egen bedrift, men skjønte det ville bli både krevende og vanskelig. Jeg forhørte meg med familie, venner og bekjente. Det var få som anbefalte meg å gå videre med Easyweb – det gjorde ikke valget noe enklere. Mange mente det var for usikkert og at det ville ta lang tid å lykkes med å etablere et digitalt byrå i sterk konkurranse med mange aktører.
Jeg brukte mange uker på avgjørelsen og i mai tok jeg en endelig beslutning. Jeg var ung, hadde få forpliktelser og måtte følge magefølelsen – jeg skulle satse på Easyweb!
Ideen var klar. Jeg ville bygge et digitalt byrå som:
Jeg gruet meg. Jeg skulle ringe Bekk og si opp jobben før jeg hadde begynt. Jeg skrev ned hva jeg skulle si og plukket opp telefonen……
Telefonsamtalen gikk forsåvidt greit. Bekk var ikke imponert over håndterteringen, men hadde også forståelse for avgjørelsen.
Nå kunne jeg endelig ha fullt fokus på Easyweb!
Masteroppgaven ble levert og jeg flyttet tilbake på «gutterommet» i Sandefjord. Jeg kunne glemme å kjøpe eller leie egen bolig. De kronene jeg hadde gikk inn i Easyweb. Jeg satset alt nå!
Jeg ønsket å flytte til Oslo, men konkluderte med at det var «enklere» å starte opp i Sandefjord. Oslo hadde langt større konkurranse blant tilsvarende byråer.
Jeg brukte sommeren på å lage en plan og modell. Jeg fikk på plass 2 ansatte og budsjetterte med 1 MNOK i omsetning. Jeg måtte droppe lønn til meg selv.
Høsten 2014 skjedde det mye. Vi gikk aktivt inn i Sandefjord Næringsforening og ble kjent med mange nye spennende bedrifter og mennesker. Jeg hadde ikke trodd Sandefjord hadde et så bra businessforum.
Som en konsekvens av aktiv nettverksbygging tilknyttet vi oss flere samarbeidspartnere. Blant annet Berg Allum Consulting og BK Grafisk – dyktige folk og et samarbeid som utfylte hverandre godt. Samarbeidet eksisterer fortsatt i dag.
Vi fikk flere og flere kunder, og vi produserte stadig nye nettsider til bedrifter i Vestfold. Gjennom leveranser og erfaringer ble kompetansen også stadig høyere. Vi prioriterte konferanser, kurs og å snakke med erfarne «fjellfolk». Vi jobbet lange dager. Hver eneste dag dukket det opp nye utfordringer, og Easyweb forsøkte å løse ting etter beste evne. I ettertid ser jeg at jeg levde i en «boble». Alt dreide seg om Easyweb – ingenting annet.
Vi var bevisste på å levere godt i hver case slik at kundene snakket varmt om oss – en strategi som funket. Vi fikk oppdrag fra nye kunder som hadde snakket med eksisterende kunder. Timingen viste seg også å være god – Sandefjord og Vestfold trengte tydeligvis en digital aktør som Easyweb.
Vi omsatte for 1,5 MNOK høsten 2014 og bunnlinjen ble positiv. Jeg hadde ikke drømt om en så bra start – alt klaffet.
Nå begynte Easyweb å få litt fart. Vi fikk nye forespørsler om å lage både nettsider og nettbutikker hver uke – og trengte et større utviklingsapparat. Helt tilfeldig kom jeg i snakk med en som var i ferd med å etablere et utviklingsmiljø i India – jeg var skeptisk, men etter flere møter valgte vi å teste det.
Det fungerte overraskende bra fra start – i tillegg dyktige og tilgjengelige. I tillegg var både vi og samarbeidspartneren enig om hvordan et slik samarbeid måtte fungere for at det skulle bli en suksess. Vi fikk ganske raskt ting til å fungere, og det skulle vise seg å bli starten på et avgjørende samarbeid med stor suksess.
Vi hadde nå tilgang på et større utviklingsapparat som muliggjorde å skalere opp produksjonskapasiteten betydelig.
Omsetningen i 2015 endte på 4,5 MNOK – bunnlinjen var også positiv, og jeg kunne ta ut min første ordentlige lønn.
I 2016 kom to nye ansettelser. Olav og Gaute ble onboardet etter «Hjem til Jul» arrangementet i regi av Tenk Stort, Tenk Sandefjord. 2 dyktige hoder som har bidratt sterkt de siste 4 årene. Olav med markedsføringskompetanse og Gaute med bakgrunn fra gründerstudie og IT.
I tillegg til å utvikle webløsninger trengte vi tjenesten digital markedsføring for å kunne levere et godt digitalt tilbud til kundene våre.
Vi hadde etterhvert fått erfaring med hvordan andre markedsføringsbyråer jobbet. Vi hadde tro på at vi kunne gjøre ting enklere, bedre og med en mer økonomisk tilnærming. Til syvende og sist er det «penger i kassa» kundene våre måler sin markedsinvestering i.
Utvikling og digital markedsføring er etter min mening 2 fagområder som i dag er avgjørende for å lykkes på nett, og som MÅ fungere godt sammen.
Hos Easyweb skulle det være kort vei og tett dialog mellom løsningsarkitekter, utviklere og markedsførere. Det sikrer riktig teknisk implementering, forståelse, tverrfaglig kompetanse, og mulighet for å utføre raskere. Mye handler om å opprettholde et raskt momentum i den bransjen her!
Vi skulle tilby en åpen og ærlig modell der det økonomiske aspektet i modellen skulle gi kundene et riktig svar på hva de fikk igjen for hver investerte annonsekrone. ROI (Return On Investment) målingene inkluderte også konsulenthonoraret til Easyweb.
Felles fokus for begge områdene skulle være konverteringer – eller sagt på en annen måte, «penger i kassa» for kunden.
I tillegg skulle vi følge opp hver kunde i form av å se økt konverteringsgrad og/eller ROI. Ble ikke resultatene bedret måtte vi starte på nytt. Hvis vi over tid ikke klarte å skape gode nok resultater måtte vi si opp kundeforholdet.
Det hele var litt risikosport. Vi hadde laget en «hode-på-blokka» modell som var krevende å bygge opp. I tillegg var det krevende for ansatte som på en måte ble «tvunget» til å levere kunden resultater. Resultatene var veldig synlig både internt hos oss og hos den aktuelle kunden.
Det tok noen år å bygge opp dette. Vi kjørte «prøv og feil» metoden, og fant etter hvert en form og modell som fungerte. En utrolig reise med masse læring, utfordringer og suksesshistorier.
Som et resultat av flere tjenesteområder og større webprosjekter økte vi omsetningen. Vi nærmet oss nå 10 MNOK.
I 2017, 2018 og 2019 jobbet vi med å spisse, drille og tydeliggjøre «EW modellen» vår enda mer. Vi fortsatte å få nye prosjekter – de fleste via «jungeltelegrafen». Vi jobbet dedikert, var opptatt av struktur og hadde hele tiden fokus på økt kompetanse.
Som en konsekvens av flere oppdrag fikk vi på plass 3 nye digitale hoder. Robert, Torfinn og Lasse ble onboardet i 2018. Robert og Torfinn med god erfaring med web-prosjekter og Lasse med solid erfaring fra performance avdelingen i Komplett. Vi var nå 6 ansatte.
Oppbyggingen har krevd hardt arbeid og flere lange arbeidsdager fra alle ansatte. Hele gjengen har hele tiden vært motiverte for å lære nye ting, løse utfordringer og jobbe etter en modell som tilsynelatende har fungert bra.
Med periodevis mye arbeid har det vært viktig å tilrettelegge for en del sosialt ved siden av jobb. Vi har gjort mye forskjellig:
Selskapet har gått fra en omsetning på 1,5 MNOK i 2014 til en omsetning på 31.2 MNOK i 2021 – en solid og krevende vekst, men aldri ute av kontroll slik at vi ikke har klart å levere. Easyweb har også drevet lønnsomt siden 2012, noe som har muliggjort å ta nye steg hvert år.
Arbeidet med Easyweb har selvførgelig kostet tid og krefter. For min egen del har prioriteringene i perioder vært tøffe – mye har blitt satt til side. Jeg har flere ganger stilt meg spørsmålet om det er verdt det, men når jeg i dag ser tilbake på denne reisen angrer jeg absolutt ikke.
Jeg har lært utrolig mye. Jeg har fått bruk for økonomiutdannelsen min, lært meg flere nye fagområder samt viktigheten av fornøyde kunder, struktur, plan og skriftlighet.
Vi har blitt kjent med mange dyktige mennesker og interessante bedrifter, og ikke minst etablert et fantastisk team som leverer hver eneste dag!
I medarbeiderundersøkelser scorer Easyweb høyt. Undersøkelsene viser høy grad av trivsel, eierskap og sterk tro på selskapets modell og strategi.
Vi har sammen lykkes å skape et team som virkelig brenner for gode digitale løsninger og resultater for kundene våre! Det er utrolig gøy, og gir motivasjon til å gå på jobb hver eneste dag. Vi har i dag 300 kunder som alle har ulike behov og interessante problemstillinger.
Sammen med dyktige ansatte og samarbeidspartnere har vi jobbet dedikert og langsiktig. Vi har hatt «stein-på-stein» tankegang og klart å bygge et solid selskap med en tydelig modell. Vi har et godt omdømme og får gode tilbakemeldinger. Jeg mener Easyweb skiller seg ut positivt sammenlignet med andre digitale byråer.
Tusen takk til alle KUNDER, samarbeidspartnere og medhjelpere som har gjort denne reisen mulig. Hele familien har periodevis fungert som regnskapsmedarbeider, konsulent, rådgiver, ekstrahjelp og styreleder.
En EKSTRA stor takk til alle ANSATTE som har vært eller er ansatt.
En SPESIELL takk til Ingar i BK som tok kontakt med oss våren 2014 – hadde jeg ikke bestilt den flybilletten hadde jeg nok ikke skrevet denne artikkelen i dag.
10 av mine 30 år er nå brukt på Easyweb – en reise jeg neppe får oppleve igjen.
Kanskje var det noe i nøkkelbånd-bestillingen som ble gjort i 2011 allikevel (selv om vi fortsatt har mange nøkkelbånd igjen) – ambisjonene var store, men både tilfeldigheter, hardt arbeid og dyktighet gjorde at vi lyktes!
GRATULERER så mye med 10 års jubileet, Easyweb – og tusen takk for en fantastisk reise så langt.